Blog
apr 14
verhuizing voorbereiden

Je verhuizing voorbereiden… tot in de puntjes

Gefeliciteerd met jouw nieuwe huis! Je staat vast te trappelen om er zo snel mogelijk in te trekken. Nog even geduld… er moeten nog een paar dingen geregeld worden voordat je de voordeur kunt openen voor de verhuizers. Ook in de voorbereidende fase helpen wij je graag. Daarom besteden we in dit artikel aandacht aan de fase voorafgaand aan de verhuisdag. We leggen je haarfijn uit hoe je jouw verhuizing voorbereiden kunt, zodat op de verhuisdag alles op rolletjes verloopt.

De planning

Ok, niet schrikken… maar de planning van klusbedrijven, verhuisbedrijven, vloerenleggers etc. loopt vaak weken vooruit. Wij raden je daarom aan om eerst bij alle partijen te informeren wanneer zij de benodigde werkzaamheden kunnen uitvoeren en hoeveel tijd ze daarvoor nodig hebben, voordat je de overdrachtsdata van je huis/huizen definitief vastlegt. Hoe je tot de perfecte verhuisdag komt, hebben we in dit artikel gedetailleerd uitgelegd.

Wanneer je dit in kaart hebt gebracht en de verhuisdatum, overdracht(en) en kluswerkzaamheden hebt ingepland, kun je beginnen met de daadwerkelijke verhuizing voorbereiden.

Verhuizing voorbereiden

Als alle hulptroepen zijn geregeld, wordt het tijd om aan de fysieke verhuizing te beginnen. Dit betekent opruimen, uitzoeken, weg doen en inpakken. Als verhuisexperts raden wij je aan om een week of 4 voor de verhuisdag te starten met het inpakken van de verhuisdozen. Het helpt om alle spullen die je niet mee wilt nemen, voor die tijd al weg te doen of op te laten halen. Zo kun je vlot – zonder onderbrekingen – al je bezittingen inpakken.

De administratie

We geven toe… het is niet het meest leuke aspect van je verhuizing, maar er zijn toch echt een paar administratieve zaken die je op tijd afgehandeld wilt hebben. Denk bijvoorbeeld aan het overzetten van jouw energiecontract. Bij de meeste energieleveranciers kun je dit makkelijk online regelen. Zorg er wel voor dat je in elk geval jouw klantnummer bij de hand hebt wanneer je hier aan gaat beginnen. Gemiddeld genomen kun je dit zo’n 10-20 werkdagen van te voren doorgeven. Check dit wel nog even bij jouw eigen energieleverancier.

TIP | Geef de verhuizing niet te vroeg door. Het kan namelijk zo maar gebeuren dat jouw verhuisdatum nog wijzigt. Hoe meer veranderingen je aan leveranciers doorgeeft, hoe groter de kans dat het mis gaat.

Wanneer jouw verhuisdatum definitief is, adviseren wij om alvast jouw verzekeringsmaatschappij of assurantiekantoor in te lichten van de geplande verhuizing. Het kan zijn dat dit gevolgen heeft voor jouw verzekeringen. Bijvoorbeeld wanneer je in een huis gaat wonen met een rieten dak. Ook wil je er zeker van zijn dat jouw huis en spullen goed verzekert zijn tijdens de verbouw- en verhuiswerkzaamheden. Het verschilt per verzekeringsmaatschappij hoe zij omgaan met verhuizen. Informeer hier dus tijdig naar.

Digitaal verhuizen

Naast je fysieke verhuizing moet – ja, moet – je ook nog digitaal verhuizen. Als Nederlands ingezetene ben je namelijk verplicht om jouw verblijfplaats/adres te registreren in de Basisregistratie Personen. Of te wel, je bent verplicht om je in te schrijven in de gemeente waar je gaat wonen. Tegenwoordig kun je dit in de meeste gemeenten online regelen. Je hebt hier maar twee zaken voor nodig, namelijk een legitimatiebewijs en de nieuwe huur- of koopovereenkomst. Handig is ook dat er hiermee direct meerdere instanties op de hoogte worden gesteld van jouw verhuizing. Denk bijvoorbeeld aan de belastingdienst en RDW.

Zorg er wel voor dat jij jezelf binnen vier weken voor én maximaal 5 dagen ná je verhuizing inschrijft in de nieuwe gemeente waar je bent komen wonen of je adres wijzigt wanneer je in dezelfde gemeente blijft wonen. Doe je dit te laat… dan kan de gemeente je een boete opleggen tot wel € 325,- Dat geld kun je wat ons betreft beter besteden aan de housewarming.

Bereikbaarheid

Tijdens en na je fysieke verhuizing wil je er zeker van zijn dat je bereikbaar en aangesloten bent op het internet, om de dingen uit dit artikel en andere zaken te kunnen regelen. Het is vreselijk onpraktisch als je niet kunt bellen of gebeld kunt worden, omdat het bereik bij je nieuwe huis (nog) niet goed werkt of je thuis nog niet bent aangesloten. De meeste leveranciers hebben hier een week of drie voor nodig. Geef je verhuizing daarom op tijd door aan jouw internet/telefoonleverancier.

Hulp nodig bij de verhuizing?

Dit artikel helpt je hopelijk op weg bij het tijdig en goed voorbereiden van jouw verhuizing. Er komt deze periode veel op je af, waardoor je makkelijk het overzicht kwijt kunt raken. Ook zul je merken dat de never-ending-to-do-lijst op een gegeven moment ver vooruit loopt op jouw energieniveau. Kun je een handige en actuele checklist wel gebruiken? Vind je het prettig als er met je mee wordt gedacht als het aankomt op de planning, voorbereiding en uitvoering van jouw verhuizing? Kortom… Kun jij wel wat hulp gebruiken? Vraag dan een verhuisofferte bij ons aan. Niet alleen krijg je dan onze effectieve checklist, ook helpen we je om de verhuizing te structureren en adviseren we je bij een realistische planning.

Over de auteur

Hillebrand Verhuizingen & Transport is in 1992 door ons, Joop en Yvonne Hillebrand, gevestigd in Almere na onze verhuizing naar deze jonge stad. Verhuizen staat in de top 3 van de meest stressvolle momenten in een mensenleven. Het is onze missie om de verhuizing van onze klanten rustig en overzichtelijk te laten verlopen, zodat zij terug kunnen kijken op een stressloze verhuizing.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *