Blog
okt 07
waarde van een verhuiscoordinator

De waarde van een verhuiscoördinator

Een verhuizing vraagt om strakke communicatie, het opvolgen van gemaakte afspraken, het bewaken van de planning en het tijdig signaleren van mogelijke problemen. Je moet non stop achter partijen aan om ervoor te zorgen dat zij hun afspraken nakomen zodat de planning niet in de soep loopt. Veel werk, zeker wanneer je dit naast een fulltimebaan moet zien te bewerkstelligen. Een verhuiscoördinator kan dit proces een stuk makkelijker maken. Wat de waarde van een verhuiscoördinator is vertellen we je in dit artikel. Dus ben je benieuwd of een verhuiscoördinator voor jouw toegevoegde waarde heeft? Lees dan gauw verder.

De realiteit

Verhuizen is een chaos laten we eerlijk wezen. Er komt een tsunami van to-do-acties tegelijkertijd op je af. Zaken waar je eigenlijk geen kaas van hebt gegeten aangezien je amper verhuist. Naar mate je steeds verder komt in het maandenlang durende proces, daalt je energieniveau aanzienlijk door al het geregel, het continue moeten schakelen, brandjes blussen en het iedereen achter de vodden aan moeten zitten. (Niet echt bevorderlijk voor je humeur en de sfeer thuis.) Tegen de tijd dat de verhuizing echt voor de deur staat, zijn de meeste mensen er compleet klaar mee en zouden ze er alles voor over hebben om de boel achter de rug te hebben. Herken je dat?

Het probleem zit hem doorgaans in een gebrek aan ervaring en tijd. Beide zaken die je niet ineens tevoorschijn kunt toveren. Hoe waardevol zou het zijn wanneer je tijd kunt creëren door kennis en ervaring in huis te halen?

Plannen & bewaken

Een verhuiscoördinator weet precies wat er komt kijken bij een verhuizing. Zij start doorgaans met een gedetailleerde inventarisatie van wat er allemaal gebeuren moet. Van schilderwerk en het overzetten van aansluitingen tot het daadwerkelijke verhuiswerk. Na de inventarisatie stelt de verhuiscoördinator een gedegen planning op die zij zelf zal bewaken. Via regelmatige updates blijf je op de hoogte van de laatste status. Zo weet je precies wat er aan de hand is, zonder dat je overal achteraan hoeft te gaan. Door de ervaring en kennis van de coördinator kunnen potentiële problemen worden voorkomen en tijdig worden gesignaleerd. Er zijn hierdoor minder brandjes te blussen en blijft je veel negativiteit bespaard.

Kosten- en tijdbesparing

Door efficiëntie en expertise weet een goede verhuiscoördinator zichzelf terug te verdienen in tijd én geld. Bij veruit de meeste verhuizingen wordt het budget ver overschreden. De onvoorziene kosten worden vaak veroorzaakt door een slechte planning, gebrekkige communicatie en te weinig ervaring. Een verhuiscoördinator kan haar tijd, energie en expertise volledig richten op jouw verhuizing. Iets wat je zelf vaak niet kunt omdat werk, het gezin en andere (sociale) verplichten veel tijd en aandacht van je vragen. Dit betekent dat jouw coördinator de touwtjes veel strakker kan houden en op tijd in kan grijpen indien nodig om extra kosten, zo veel als mogelijk, te voorkomen. En dit allemaal in de tijd waarin jij je richt op andere belangrijke zaken. Een fijn idee dat je daarna niet nog druk hoeft te zijn met verhuis- en verbouwperikelen en gewoon met een drankje thuis of op het terras kan relaxen aan het einde van de dag.

Rust

Waar de waarde van een verhuiscoördinator nog meer tot uiting komt, is de mentale rust die je ervaart wanneer je zelf niet hoeft te micro-managen. Een groot deel van de negativiteit volledig langs je heen gaat. En je tijd overhoudt om lekker te blijven sporten en ontspannen. Doordat je minder ballen hoog hoeft te houden, loop je niet zo snel over. Je staat beter uitgerust en meer opgewekt op. Je vergeet minder en loopt minder te piekeren omdat je weet dat iemand anders de boel onder controle heeft.

Expertise

Je weet nu wat de waarde van een verhuiscoördinator voor jou is. Wat we nog niet besproken hebben, is hoe zij dit weet te bereiken. Of te wel wat wordt er in de praktijk precies voor jou gedaan. Het werk van de coördinator begint bij de gedetailleerde inventarisatie waar we het eerder in dit artikel al over hadden. Deze inventarisatie resulteert in een overzichtelijk verhuisplan waarin alle afspraken, deadlines en gegevens worden bijgehouden. De coördinator stelt continue prioriteiten en volgt alle afspraken en werkzaamheden op om te zorgen dat de planning wordt gehaald. Bij het maken van de afspraken met derden zal zij op schrift vast laten leggen wat er is afgesproken. Waar nodig/mogelijk wie verantwoordelijk is wanneer de planning niet wordt gehaald. En wie aansprakelijk is voor extra kosten die hieruit voortvloeien. Denk aan opslag- en huisvestingskosten wanneer je oude huis opgeleverd moet worden en je nieuwe huis nog niet klaar is omdat de aannemer zich niet aan de planning heeft gehouden. Wil je liever een deel van de werkzaamheden zelf doen? Dan kan dat natuurlijk ook. Het risico is dan wel dat je minder rendement haalt uit de door jouw ingeschakelde verhuiscoördinator.

Een verhuiscoördinator is flexibel inzetbaar en zowel voor particuliere als zakelijke verhuizingen in te schakelen. Wil je meer weten over wat een verhuiscoördinator in jouw specifieke situatie voor je kan betekenen? Loop je tijdens het verhuisproces ergens tegenaan en kun je professionele hulp gebruiken? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag (verder) op weg.

Over de auteur

Hillebrand Verhuizingen & Transport is in 1992 door, Joop en Yvonne Hillebrand, opgericht in Almere na hun verhuizing naar deze jonge stad. Verhuizen staat in de top 3 van de meest stressvolle momenten in een mensenleven. Het is onze missie om de verhuizing van onze klanten rustig en overzichtelijk te laten verlopen, zodat zij terug kunnen kijken op een stressloze verhuizing.